G. Bailliart G. Bailliart

Guillaume BAILLIART


GUILLAUME BAILLIART


DIRECTOR AND ACTOR

He followed for three years during the Avignon Conservatory under the direction of Pascal Papini in 2001 before joining the training offered by the company Companionship Three-Eight Lyon. He worked under the direction of Sylvie Algan Mongin, Oleg Koudriachov Alexander Del Perugia …
In 2003, he founded with several companions and other actors, Olympic Pandemonium, cooperative actor in which he alternates staging, game or project management. It will create « How can you stay alive when you’re surrounded by death?, Residue Richard III » by William Shakespeare and « chronic 0/1/2/3 Actor » in 2004.
He works in 2005 under the direction of Gwenaël Morin on The Righteous Albert Camus, continuing a collaboration that began with The Journey to the Moon (2003) Comedy Untitled (2004) by Federico Garcia Lorca.
He then played under the direction of Pierre Bourgeois and Melanie Germain Looks like a Solfatara in January 2006 in New Theatre 8th in Lyon. Then it will be directed by Michel Raskine in William Shakespeare’s Pericles in June 2006, the Festival Fourvière Nights / Lyon before returning Gwénaël Morin Philoctetes Philoctetes of Sophocles after November 2006.
In May 2007, he co-founded the association Nöjd. He played in La Musica second of Marguerite Duras directed by Melanie Bestel then wrote and directed The Knights, the Théâtre de l’Elysée. He will play this year in Huis Clos by Jean Paul Sartre, directed by Michel Raskine.
In 2008, he starred in Lorenzaccio Lorenzaccio according to Alfred de Musset staged by Theatre Gwenaël Morin Point du Jour.
In 2009, he participated for three months Permanent Theatre Morin Gwénaël the Laboratoires d’Aubervilliers (Lorenzaccio Lorenzaccio and after Tartuffe version read).
In 2010, he presented with Nöjd collective, a first version of The Lovely Round Wener Schwab Cultural Center Theo Argence.
In 2011 he co-directs with Mélanie Bourgeois Yvonne Princess of Burgundy Gombrowicz NPT Villeurbanne.
Currently, he toured with Fanny Chaillé in a choreographic project entitled I am a Japanese director who was also created in 2011 in the international city theater, he leads a project to turn Merlin or wasteland of Tankred Dorst.
Alongside his theater activities, Guillaume is Bailliart drummer of math-rock Terrarium Club (with Laurent François) since 2005.Guillaume BAILLIART


GUILLAUME BAILLIART


METTEUR EN SCÈNE ET COMÉDIEN

Il suit pendant trois ans les cours du conservatoire d’Avignon sous la direction de Pascal Papini avant d’intégrer en 2001 la formation Compagnonnage proposé par la compagnie Les Trois-Huit à Lyon. Il travaille alors sous la direction de Sylvie Mongin Algan, Oleg Koudriachov, Alexandre Del Perugia…
En 2003, il fonde avec plusieurs compagnons et d’autres acteurs, l’Olympique Pandémonium, coopérative d’acteur dans lequel il alterne mise en scène, jeu ou direction de projet. Il créera « Comment peut-on rester vivant quand on est entouré de mort ?, Résidu Richard III » d’après William Shakespeare et « Acteur chronique 0/1/2/3 » en 2004.
Il travaille en 2005 sous la direction de Gwenaël Morin sur Les Justes de Albert Camus, poursuite d’une collaboration qui commença avec Le Voyage à la lune (2003) et Comédie sans titre (2004) de Federico Garcia Lorca.
Il joue ensuite sous la direction de Mélanie Bourgeois et Pierre Germain dans On dirait une Solfatare en janvier 2006 au Nouveau Théâtre du 8eme à Lyon. Ensuite, il sera dirigé par Michel Raskine dans Périclès de William Shakespeare en juin 2006, au Festival des Nuits de Fourvière/Lyon, avant de retrouver Gwénaël Morin pour Philoctète d’après Philoctète de Sophocle en novembre 2006.
En mai 2007, il co-fonde l’association nÖjd. Il joue dans La Musica deuxième de Marguerite Duras mis en scène par Mélanie Bestel puis il écrit et met en scène Les Chevaliers, au Théâtre de l’Elysée. Il jouera cette même année dans Huis Clos de Jean Paul Sartre, mis en scène par Michel Raskine.
En 2008, il joue dans Lorenzaccio d’après Lorenzaccio de Alfred de Musset mis en scène par Gwenaël Morin au Théâtre du Point du Jour.
En 2009, il participe pendant trois mois au Théâtre Permanent de Gwénaël Morin aux Laboratoires d’Aubervilliers (Lorenzaccio d’après Lorenzaccio et Tartuffe version lue).
En 2010, il présente en collectif avec nÖjd, une première version de La Ravissante Ronde de Wener Schwab au Centre Culturel Théo Argence.
En 2011 il co-met en scène avec Mélanie Bourgeois Yvonne Princesse de Bourgogne de Witold Gombrowicz au TNP Villeurbanne.
Actuellement, il tourne avec Fanny de Chaillé dans un projet chorégraphique intitulé Je suis un metteur en scène japonnais qui fut créé également en 2011 au théâtre de la cité internationale, il mène un chantier au tour de Merlin ou la terre dévastée de Tankred Dorst.
Parallèlement à ses activités théâtrales, Guillaume Bailliart est batteur du groupe de math-rock Terrarium Club (avec Laurent François) depuis 2005.