RICHARD CAYRE RICHARD CAYRE

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« FROM (UN)PLEASURE TO RAPTURE Technical Approach of Far Est serving interpretation « 


From september 14th to october 4th [Pontempeyrat] – 128 hours
Training proposed by Richard CAYRE

Photo : Lila Derridj

Photo : Lila Derridj

OVERVIEW TRAINING

Audience :
This training is open to all artists of trays (actors, dancers, circadian, performers …) without prerequisites. Only necessary desires unleash his habits to find « beginner’s mind » and the desire of playing with yourself.

Main objectives :

  • Enrich the relationship that the interpreter speaks with his body, his partner, his environmental work of moving ordinary perception ;
  • Create support to improvise and lay the foundations for a new creative language.

NOTE OF INTENT OF THE TRAINER

The West has developed a reading of the world and fragmented human, primarily based on the tightness of the categories, disciplinary specializations, a definition of the body opposing the mind, emotions opposed to reason, individual history with personal mythology
The Far East (but also a few Western adventurers: Gilles Deleuze, Alexander Lowen and Antonin Artaud mainly) offers a comprehensive and unifying reading of the human being, who is studying as an organization and communication systems together so fluid.

This vision can overcome or circumvent the obstacle, view the limitations posed by the Western view. For twenty years, the performers are faced with a profound change in the profession, including transdisciplinarity, and requests of the authors, while their formations are essentially derived from a nineteenth century expanded.

PROGRAMME OF WORK AND MILESTONES

This is to put the erotic body as a condition of total presence in the world and therefore the plateau. How to play with an intimate and critical material about the structure of our relationship to the world?
We cross different sensory experiences, respiratory, meditative, flexibility,
energy borrowed from Yoga, Chi Gong, Body-Weather, Shintaido mainly of Tantra.
The mediums used will be the movement, touch, breath, vibration, voice and Son.

Learning Organization

Three distinct periods are proposed. They will move in a weaving motion and in constant play discount.

The first week : unique singularity.
What can make finding the actor on his intimate. (Who am I? What is my story in a larger story. Where‘s what I‘m talking about? Who is speaking?)

Second week : Unity and uniqueness (? What is a group I belong What « others »?)
Independence and autonomy within a group tranquility in assertiveness, a non-aggressive full presence.

Third week : public language (What the public abroad How to reach out without losing itself or the group to which one belongs How to take its strangeness face of the public without it? be perceived as a threat to him? a face other, are we different?

 

PRACTICAL INFORMATIONS /
To register for this training, click here
For further information related to rates and possible funding : coordination(at)hostellerie-pontempeyrat.com

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« DU (DÉ)PLAISIR AU RAVISSEMENT
Approche et techniques psychocorporelles extrême-orientales au service de l’interprétation »


Du 14 septembre au 4 octobre [Pontempeyrat]
Stage proposé par Richard CAYRE

Photo : Lila Derridj

Photo : Lila Derridj

PRÉSENTATION DE LA FORMATION

Public concerné :
Comédiens, danseurs, circassiens, performers.

Objectifs pédagogiques :

  • Enrichir la relation que l’interprète entretient avec son corps, son partenaire, son environnement, par un travail de déplacement de la perception ordinaire.
  • Créer des appuis pour improviser et poser les bases d’un nouveau langage créatif.
  • Acquérir des outils pédagogiques pour épanouir son univers et son interprétation.
  • Jouer en présence face à un public.

NOTE D’INTENTION DU (dé)FORMATEUR

L’occident a développé une lecture du monde et de l’humain morcelée, principalement fondée sur l’étanchéité des catégories, les spécialisations disciplinaires, une définition du corps s’opposant à l’esprit, les émotions s’opposant à la raison, l’histoire individuelle à la mythologie personnelle …
L’extrême-orient (mais aussi quelques aventuriers occidentaux : Gilles Deleuze, Alexander Lowen et Antonin Artaud principalement) propose une lecture globale et unifiante de l’être humain, qui l’étudie en tant qu’organisme et systèmes communicants entre eux de manière fluide.

Cette vision permet de dépasser ou contourner l’obstacle, voir les limites, que constitue la vision occidentale. Depuis une vingtaine d’année, les interprètes se trouvent face à une mutation profonde de la profession, notamment la transdisciplinarité, et des demandes des auteurs, alors que leurs formations sont essentiellement issues d’un XIXème siècle élargi.

PROGRAMME ET ÉTAPES DE TRAVAIL

Il s’agit de poser le corps érotique comme condition de la présence totale au monde et donc au plateau. Comment jouer avec une matière aussi intime et déterminante quant à la structuration de notre rapport au monde ?
Nous traverserons différentes expériences sensorielles , respiratoires, méditatives, d’assouplissement, énergétiques empruntées au Yoga, Chi-Gong, Body-Weather, Shintaïdo et principalement au Tantra.
Les médiums utilisés seront le mouvement, le toucher, le souffle, la vibration, la voix et le son.

Organisation de l’apprentissage 

Trois périodes distinctes sont proposées. Elles se tuileront dans un mouvement de tissage et de remise en jeu permanent.

La première semaine : la singularité unique.
Quelle constatation peut faire l’acteur sur son intime. (Qui suis-je ? Quelle est mon histoire au sein d’une histoire plus large. D’où est ce que je parle ? Qui parle ?)

Deuxième semaine : Unité et unicité (Qu’est-ce qu’un groupe dont je fais partie ? Qu’est-ce que « les autres » ?)
Indépendance et autonomie au sein d’un groupe, tranquillité dans l’affirmation de soi, une présence pleine non agressive.

Troisième semaine : le langage public (Quest-ce que le public, l’étranger ? Comment établir le contact sans se perdre soi ou le groupe dont on fait partie ? Comment assumer son étrangeté face à celle du public sans que celle-ci soit perçue comme un danger pour lui ? Un face à d’autres, sommes-nous différents?

INFORMATIONS PRATIQUES /

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Pour tout complément d’information lié aux tarifs et financements possibles : coordination(at)hostellerie-pontempeyrat.com