STÉPHANIE LUPO

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« TO PERFORMING SOLO : THE SONG OF ALEXANDRO JODOROWSKY TAROT »


From August 10 to 23 [Pontempeyrat] – Deadline for registration: July 25
Training proposed by Stéphanie Lupo

Stephanie Lupo en laboratoire à PontempeyratTRAINING OVERVIEW

Audience : Actors, performers, dancers, musicians, visual artists.
Pedagogic objectives :

  •  Questioning the foundations of dramatic and performative language. Explore including bridges and boundaries between theater, performance and writing.
  • Being author of his own performative and scenic composition by an approach inspired by the dramatic poem principles.

NOTE OF THE TRAINER

« Alexandro Jodorowsky is a figure too little known in theatrical exploration. His texts are inexhaustible sources of inspiration for any artist feeling a designer soul. He is the founder of the concept of theatrical and poetic act, and initiators of an original movement at the intersection between theater, happening and performance. For almost thirty years, he has devoted himself to a monumental research around the Tarot as art. We will discuss the work on the « act » and the solo performative material using as its two major books devoted to the Tarot. The Way of the Tarot, familiarize ourselves with the 22 Major Arcana that we will discuss as figures or Archetypes to open a lively and creative way. From guided improvisations to explore each card as a mirror inside, everyone will be invited to imagine a dramatic composition as a solo, which in the end laboratory will fit into an overall design. This work based on the creative imagination of each, will be supplemented by a textual approach around the dramatic poem, inspired by the book The Song of the Tarot. « 

PROGRAM

  • Consider the Arcana as Figures – loving, wise, foolish trance, in gestation, in meditation, in crisis, in action, waiting, incarnation and creative exploration. Aim for a form of expression in which the act of alchemy, transforming the conflict into art.
  • « When stores Arcana of the Tarot, they fit like a tattoo in the unconscious where they join these images loaded with countless meanings that Jung called archetypes that represent the various facets of our mysterious infinity. (…)
  • In many initiations, it is said that man can only approach the truth without knowing the language, in contrast, it is possible to know the beauty, reflection of True. It is by the look, by agreeing to give credence to what we see, that its meaning will be revealed to us. (…)
  • I imagined the thoughts, emotions, sexuality and actions of each figure. I made them pray, abuse, make love, recite poetry, healing. « Jodorowsky, The Way of Tarot « He must be given to the actor one day in his life, to feel, to hear what he has in his heart, what life when in the presence of others. »
  • « To live – that means for us constantly change into light and flame all that we are; so also all that strikes us. « Nietzsche’s gay science.

PRACTICAL INFORMATIONS /

To register for this training, click here
For further information related to rates and possible funding : coordination(at)hostellerie-pontempeyrat.com
 

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« VERS LE SOLO PERFORMATIF : LE CHANT DU TAROT D’APRES ALEXANDRO JODOROWSKY »


Du 10 au 22 août (dont un jour off) [Pontempeyrat]Date limite d’inscriptions : 25 juillet
Stage proposé par Stéphanie Lupo

Stephanie Lupo en laboratoire à PontempeyratPRÉSENTATION DE LA FORMATION

Public concerné :
Acteurs, performers, danseurs, musiciens, plasticiens.

Objectifs pédagogiques :

  • Questionner les fondements du langage dramatique et performatif. Explorer notamment les ponts et les frontières entre théâtre, performance et écriture.
  • Être auteur de sa propre composition scénique et performative par une approche inspirée des principes du poème dramatique.

NOTE D’INTENTION DU (DÉ)FORMATEUR

« Alexandro Jodorowsky est une figure trop méconnue en matière d’exploration théâtrale. Ses textes sont d’inépuisables sources d’inspiration pour tout artiste se sentant une âme de créateur.
Il est le fondateur du concept d’acte théâtral et poétique, et un des initiateurs d’un mouvement original au croisement entre théâtre, happening et performance. Pendant près de trente ans, il s’est consacré à une recherche monumentale autour du Tarot en tant qu’art.

Nous aborderons le travail sur « l’acte » et sur le solo performatif en utilisant comme matériau ses deux principaux livres consacrés au Tarot. La voie du Tarot, nous familiarisera avec les 22 Arcanes majeurs que nous aborderons comme des Figures ou Archétypes à ouvrir de manière vivante et créative. A partir d’improvisations guidées visant à explorer chaque carte comme un miroir intérieur, chacun sera invité à imaginer une composition dramaturgique sous forme de solo. Ce travail basé sur l’imagination créatrice de chacun, sera complété par une approche textuelle autour du poème dramatique, inspiré par l’ouvrage Le chant du Tarot. »

ÉTAPES DE TRAVAIL

  • Envisager les Arcanes comme des Figures – amoureuses, sages, folles, en transe, en gestation, en méditation, en crise, en action, en attente, d’incarnation et d’exploration créative. Viser une forme d’expression où l’alchimie de l’acte, transforme le conflit en art.
  • « Lorsqu’on mémorise les Arcanes du Tarot, ils s’inscrivent comme un tatouage dans l’inconscient où ils rejoignent ces images chargées de significations innombrables que Jung appelle les Archétypes et qui représentent les diverses facettes de notre mystérieuse infinité. (…)
  • Dans de nombreuses initiations, on dit que l’homme ne peut que s’approcher de la vérité sans jamais la connaître par le langage, et qu’en revanche, il est possible de connaître la Beauté, reflet du Vrai. C’est par le regard, en acceptant d’accorder foi à ce que nous voyons, que son sens se révèlera à nous. (…)
  • J’ai imaginé les pensées, les émotions, la sexualité et les actions de chaque figure. Je les ai faites prier, injurier, faire l’amour, déclamer des poèmes, guérir. » Jodorowsky, La voie du Tarot
  • « Il doit être donné à l’acteur, un jour, dans sa vie, de sentir, d’entendre ce qu’il a dans son cœur, ce qu’est la vie quand il est en présence des autres ».
  • « Vivre – cela signifie pour nous : changer constamment en lumière et en flamme tout ce que nous sommes ; de même aussi tout ce qui nous frappe. » Nietzsche, Le gai savoir.

INFORMATIONS PRATIQUES /

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